måndag, februari 15, 2010

Jag bävar inför falskanklagelser

Det är förstås besvärande att en av våra kandidater har stängts av av och tvingats ge upp sin kandidatur inför valet i höst. Det är dock självklart att de människor som begår fel ska få stå för konsvekvenserna. Dock tycker jag det är jobbigt när Expressen i synnerhet väljer att gå ett steg längre och publicera interna rykten och anklagelser, anklagelser som vi inte ens vet har någon grund. Många av de namn som figurerar är för mig högt respekterade person. Mats G Nilsson, riksdagsledamot, och Christer G Wennerholm, landstingsborgarråd. Den sistnämnde är för mig en mycket duktig politiker, skicklig och mycket proffessionell gällande att nå ut till allmänheten. Christer är en flitig användare av sociala medier, vilket jag uppskattar. Många människor rör sig ute på nätet, och att politiker också är där gör det hela mer spännande då man kan möta sina förtroendevalda på många olika sätt.

Det som är grunden till hela härvan är förstås den stora medlemsökningen i Tensta-Rinkeby. Jag är förstås mycket glad att vi når nya medlemmar i områden där vi tidigare inte har varit särskilt aktiva. Dock har det snarare blivit ett problem, om än tillfälligt att många av dessa medlemmar har lagt sin provvalsröst på just några personer. Att Mats Rudin betalade in medlemsavgifter åt andra personer ska han förstås ta konsekvenserna för, men att misstänkliggöra alla andra som har fått många röster i samma krets är bara tarvligt. Jag anser att det hela handlar om makt. Det finns exempel på när folk har åkt dit för valfusk. Valfunktionärer som plockat undan valsedlar, partiombudsmän som registrerat ett onormalt stort antal budröster osv.

Makt är något som korrumperar. Jag får hoppas att man till skillnad från några andra inte gör det här till någon partipolitik. För då bör man kolla vad ens eget parti har stått för.

Media: AB, AB, AB, DN, DN, Exp, Exp, Exp, SvD, SvD, SvD, Svd, SvD

Bloggar: Edvin, Mary, Kent