söndag, november 20, 2011

Tuschpennan på hyllan - Tack för allt Lasse!

Första upplevelsen som jag minns var Kurt Olssons Julkalender. Jag minns mycket väl att sista luckan den 24:e var helsvart. Sen följde år av roliga sketcher av mannen med den bredrutiga kavajen och den slarvigt knutna slipsen. Ett av de mest komiska momenten var hans pedagogiska försök att förklara något väsentligt med sina yviga tusschskitser på ett stort blädderblock. Hans vapendragare Arne blev också ett välkänt inslag i hans tv-shower.

Nu har mannen som gav Göteborgshumorn ett av många ansikten, tystnat för alltid. Dock lever många av hans alster kvar. Kurt Olsson blev för mig likt många en del i min uppväxt. Hans överenergiska och humoristiska inslag har varit en stor del under lång tid. Det är tråkigt att en man som haft som livsgärning att roa allmänheten, nu går ur tiden så pass tidigt som han ändå gjorde. 66 år, nu blir det inga mer tuschskitser, men allt som han åstadkom lever kvar. Som den hysteriska broöppningen och intervjun med Patrik Sjöberg på en gigantisk soffa i södra Göteborg. Jag påminns varje gång jag åker förbi det stället om den legendariska intervju som skedde där. Humorn och värmen lever kvar även om nu mannen bakom det har gått ur tiden.

Tack för allt Lasse!


Bloggar: Tokmoderaten.