tisdag, april 09, 2013

Jag skäms inte för att jag är djurgårdare - Jag skäms för några av mina medsupportar

Det har hänt igen. Jag är förvisso inte förvånad, men jag skäms varje gång det händer. Inte minst att jag som supporter för ett lag som jag älskar, har supportrar som inte kan respektera det där med gott sportmannaskap, som har en vilja att förstöra för sig själva och andra. En bruten match är resultatet och det påverkar fler än bara dem som ställde till det.

Erfarenheten av att stå i en klack är både positiv som negativ. Jag har varit där och delat glädjen med andra vid mitt lags framgångar. Jag har varit där i förhoppningen om att alla kan stå upp även när ens lag har motgångar.

Det var det som gjorde att jag kände mig väldigt skeptisk till att gå och se på fotboll, senast under ett derby mellan Djurgården och AIK på Råsunda för några år sen. Visserligen var situationen som uppstod efter det, en påminnelse om att dialogen mellan supporterföreningar och de som ska ansvara för säkerheten kan förbättras. Men det hela förtog det som hade pågått nere på plan, både under och efter matchen.

Debatten känns ständigt aktuell. Inte minst med tanke på den utredning som Björn Ericsson släppte alldeles nyligen. Mycket av den debatten invid rapportsläppet kretsade kring huruvida polisen ska få ta betalt av föreningar som har en annan bolagsform än den ideella, vilket drabbar både mitt lag Djurgården som AIK, för att nämna några exempel.

Det är dock säkerhetsaspekten som är den mest relevanta nu. Där ser jag föreningarna och supporterföreningarnas ansvar som betydelsefull. Insikten om att de kan göra mer är påtaglig. Även Tommy Jacobson, ordförande för Djurgårdens IF Fotboll, medger att det finns mycket mer att göra och att arbetet är långt ifrån färdigt.

Det som har skett nu ger ett tydligt intryck av att mycket finns kvar att åtgärda. Bara det faktum att publiken kan ta med sig alkoholhaltiga drycker in på läktaren, även om de förvaras i plastflaskor, är svår att förstå. Erfarenheten från när jag var i England, är att den servering som finns, sker på ett avgränsat område och att inga som helst alkoholhaltiga drycker konsumeras på läktaren.

Nu står vi där vi står, jag får skämmas för att några som vill kalla sig djurgårdssupportar, ställer till det för oss andra. Igår vann de mot oss alla, de vann över toleransen och sportmannaskapen. De vann över allt som har med fair play att göra. Det finns mycket kvar att göra för att vi andra ska vinna över de som hellre vill förstöra än att göra det som förväntas, att supporta sitt lag över allt annat och visa respekt för motståndaren.

Det är som med ramsan "Sjung när vi har vinst på gång och sjung när det går snett.", för oavsett hur det än går för Djurgården ska allt kännas lätt. Idag känns det lite svårare.

Media: ABABABABABABAB, DN, SvD, SvD, SvD.